خوردن تخم مرغ چقدر مجاز است؟

0
45

خوردن تخم مرغ چقدر مجاز است؟

ايا مي دانيد سرانه مصرف تخم مرغ در ايران چه مقدار است؟ به طور متوسط هر فرد بالغ ايراني ۱۶۰ عدد تخم مرغ در سال مصرف مي کند که تقريبا اين مقدار نصف ميزان مصرف تخم مرغ در کشورهاي توسعه يافته مي باشد.

 پروانه کاظمی –  کارشناس ارشد تغذیه

تحریریه زندگی آنلاین : ايا مي دانيد سرانه مصرف تخم مرغ در ايران چه مقدار است؟ به طور متوسط هر فرد بالغ ايراني ۱۶۰ عدد تخم مرغ در سال مصرف مي کند که تقريبا اين مقدار نصف ميزان مصرف تخم مرغ در کشورهاي توسعه يافته مي باشد. در بين کشورها چين مکزيک و ژاپن با مصرف ۳۰۰ سرانه تخم مرغ در جايگاه نخست به سر مي برند. متاسفانه با وجودي که ايران دهمين کشور توليد کننده تخم مرغ مي باشد بعلت باورهاي غلط در مورد کسترول تخم مرغ سرانه مصرف از متوسط جهاني هم پايين تر است.خوردن تخم مرغ حتي بيش از يک عدد در روز باعث افزايش کلسترول نشده و براي بدن مضر نمي باشد.

بیشتربخوانید:

نکات طلایی تغذیه‌ای از رژیم‌های لاغری تا دیابت و کرونا (قسمت اول)

 

 

 

چند عدد تخم مرغ میتوان مصرف کرد؟

چون تنها يک سوم اسيدهاي چرب تخم مرغ از نوع اشباع مي باشد لذا کلسترول ايجاد شده در اثر خوردن تخم مرغ از نوع HDLمي باشد که کلسترول خوب ناميده مي شود. بنابراين مصرف يک تخم مرغ براي هر انسان سالم مضر نمي باشد.تخم مرغ از ۸ ماهگي در غذاي کودک وارد ميشود و تا يکسالگي توصيه متخصصين تغذيه بر مصرف يک زرده کامل يک روز در ميان و از دو سالگي يک تخم مرغ در روز مي باشد.مصرف تخم مرغ حتي در بيماران ديابتيک فشار خون بالا و قلبي عروقي تا ۳ عدد در هفته پيشنهاد مي شود . البته با رعايت شرايط پخت صحيح و بدون روغن.يک تخم مرغ ۶۰ گرمي آب پز حدودا ۷۲کالري دارد. معمولا در رژيم هاي لاغري در وعده صبحانه تخم مرغ گذاشته مي شود زيرا نقش مهمي در ايجاد سيري در بدن دارد و کالري پايينتري نسبت به ساير هم گروهايي خود در گروه گوشت و پروتيين دارد.بعلت بودن ويتامين ب۱۲ در تخم مرغ خوردن آن براي افراد کم خون توصيه مي گردد.

 

ارزش غذایی تخم مرغ چقدر است؟

ارزش پروتيين تخم مرغ بعنوان بهترين پروتتين قابل مصرف ۷/۹۳ درصد مي باشد که در مورد ساير مواد غذايي در جايگاه اول قرار دارد. اين ارزش براي شير ۸۴درصد براي ماهي ۷۶ و براي گوشت گاو ۷۴ درصد مي باشد.متاسفانه بعلت ديد نامناسب عموم در خصوص کلسترول مصرف تخم مرغ در جايگاه سبد خانوار را تحت شعاع خود قرار داده است. تخممرغ حاوي مهمترين و با ارزشترين نوع پروتئين (يعني حاوي تمام اسيدهاي آمينه ضروري مورد نياز براي ساخته شدن پروتئينهاي بدن است) در بين تمام غذاهاست. آلبومين يا همان پروتئين تخممرغ، عمدتا در سفيده آن قرار دارد و به همين علت است که مصرف سفيده تخممرغ مورد توجه بدنسازان قرار دارد. مقدار پروتئين موجود در يک تخممرغ ميتواند ۱?درصد نياز يک زن بالغ و حدود ۱۲درصد نياز يک مرد بالغ را تأمين کند. علاوه بر پروتئين، تخممرغ حاوي مقداري چربي است که در تأمين انرژي نقش دارد،چربي اشباع به ميزان ۱/۳ درصد و غير اشباع ۹/۵ و کلسترول ۳۸۵ميلي گرم در۱۰۰گرم تخم مرغ وجود دارد.

تخم مرغ منبع خوب ويتامينA ،D ، Eو برخي ويتامينهاي گروه ۲B، B6، ۱۲Bو اسيدفوليک است. جالب است بدانيد تنها ويتاميني که در تخممرغ وجود ندارد،ويتامين Cاست. .يد، فسفر، روي، کلسيم، پتاسيم، سلنيوم و آهن از عناصر مهم موجود در زرده تخم مرغ هستند. در حقيقت، وجود اين عناصر به ترتيب براي ساخت هورمون تيروئيد، سلامتي استخوانها، عملکرد مناسب سيستم ايمني، بهبود زخم، بلوغ و رشد بهينه، عملکرد بهتر سيستم عصبي و حذف راديکالهاي آزاد ضروري است.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص تخم مرغ

از خواص پودر سفیده تخم مرغ و نحوه مصرف آن چه می دانید؟

 

 

 

تفاوت تخم مرغ محلی و پرورشی

ممکن است وقتي تخم مرغي را در ظرفي ميشکنيد، با ديدن زردي بيش از اندازه زرده تخم مرغ، سئوال بالا به ذهنتان خطور کرده باشد و براي پاسخ به اين سئوال، متخصصان تغذيه در تحقيقات خود به نتايج مهمي دست يافته اند از جمله اينکه: رنگ زرده به ميزان کمي تحت تأثير ژنتيک پرندگان است، ولي بيشتر تابع غذاي مصرفي مرغ است. به عنوان مثال، افزودن بتاکاروتن (رنگ طبيعي زرد- نارنجي موجود در سبزيجات زردرنگ) به غذاي مرغ، موجب زردتر شدن رنگ زرده تخم مرغ او خواهد شد. پررنگ بودن زرده نشانگر مغذي تر بودن آن نخواهد بود و حتي بر مزه آن نيز تأثير چنداني نخواهد داشت.

بر اساس نتايج به دست آمده از تحقيقات متخصصان تغذيه، رنگ زرده تخم مرغهاي محلي به علت مصرف سبزيجات بيشتر توسط مرغهاي خانگي، زردي بيشتري دارد، اما اين به معناي بالا بودن ارزش غذايي تخم مرغهاي محلي نيست و از ديدگاه تغذيه اي مصرف هر دوي آنها مناسب است.وجود مقداري کلسترول در تخم مرغ، عده اي را چنان نگران ساخته است که مصرف آن را به شدت محدود و يا کلا قطع نموده اند، در حالي که کلسترول موجود در اين غذاي با ارزش در حدي است که با مصرف روزانه يک تخم مرغ، ميزان کلسترول بدن به طور معني داري تغيير نخواهد کرد.براي افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي-عروقي نيز مصرف ۲تا ۳عدد تخم مرغ کامل در هفته بدون اشکال خواهد بود. ضمنا مصرف روزانه سفيده پخته شده تخم مرغ نيز براي مبتلايان به بيماريهاي قلبي-عروقي بدون مانع است، البته فرد با توجه به نياز بدن خود و تحت نظر مشاور تغذيه ميتواند مقدار دقيق تخم مرغ مورد نياز خود را مشخص کند. ورزشکاران نيز بهتر است از مصرف مقدار فراوان تخم مرغ کامل و حتي سفيده پخته شده آن به صورت هر روزه خودداري کنند و براي تعيين مقدار دقيق مصرف آن، با مشاور تغذيه مشاوره نمايند.

 

چرا نبايد تخم مرغ را خام مصرف کرد ؟

اگر يادتان باشد در گذشته يکي از همراهان قديمي چلوکباب، زرده تخممرغ خام بود. البته در اين بخش نميخواهيم دهان شما آب بيافتد و تا همين جا، بسنده ميکنيم، اما مدتها است که متخصصين تغذيه مردم را از مصرف تخممرغ خام منع کردهاند، زيرا اشکال عمدهاي که در اين روش مصرف وجود دارد، خطر آلودگي تخممرغ به باکتري سالمونلا است که ميتواند بسيار خطرناک باشد. طبيعتا امکان آلودگي به سالمونلا در تخممرغهايي که به طور صنعتي تهيه و بستهبندي نميشوند، بيشتر است. همچنين سفيده تخم مرغ حاوي پروتيني است به نام آويدين که در صورت خوردن سفيده به صورت خام فرد در معرض خطر کمبود ويتامين هاي گروه ب (بيوتين) قرار خواهد گرفت.بنابراين خوردن تخم مرغ بصورت خام به هيچ وجه توصيه نمي شود.

بیشتربخوانید:

خواص و فواید سفیده تخم مرغ

 

 

 

نکات تخم مرغي :
* تخم مرغها بايد پوستهاي سخت و محکم داشته باشند. زماني که تخممرغ را در ظرفي ميشکنيم، زرده آن بايد گرد و برجسته و سفيده آن ژله مانند باشد

* براي تست تازگي تخممرغ، يک تخممرغ را داخل کاسهاي پر از آب بيندازيد. اگر تخممرغ در ته ظرف تهنشين شد، تازه است، ولي اگر تخممرغ روي آب شناور ماند، دليل بر کهنه بودن آن است، زيرا داخل تخممرغهاي کهنه هواي بيشتري وجود دارد و اين امر موجب معلق ماندن آنها ميشود.

* بهتر است، براي حفظ ارزش غذايي تخممرغ، در هنگام پخت نيمرو، در تابه را بگذاريد. همچنين براي سُرخ شدن کامل تخممرغ، هر دو طرف آن را سرخ کنيد.
× حلقه سبز اطراف زرده تخم مرغ آب پزشده نشانه پختن بيش ازحد ان است. دليل آن ترکيب گوگرد و آهن موجود در زرده مي باشد. مصرف اين قسمت گي ضرري ندارد.

 

نام تعدادي غذا که در آن تخم مرغ نقش اصلي و پايه را دارد ذکر مي شود تا تنوع بالا در مصرف تخم مرغ يادآوري شود :

خاگينه دو پيازه( پياز را سرخ کرده روي آن تخم مرغ مي زنند و با پياز خام و نان ميل ميشود) خرما تخم مرغ انواع کتلت .انواع املت نرگسي اشکنه کوکو ها نيمروها باقلاقاتق ميرزاقاسمي شامي ها سوفله ها و … مي باشد.اميد است به تدريج با بالارفتن سطح اگاهي عمومي و اموزش هاي گوناگون مصرف تخم مرغ به صورت مستقيم در سبد خانوار خانوار به خصوص گروه هاي هدف مثل زنان باردار و شيرده و کودکان و سالمندان و.. قرار گيرد.

 

منبع : زندگی آنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید