تهدید سلامت مردم با رژیم‌های غذایی اینستاگرامی

0
26

تهدید سلامت مردم با   رژیم‌های غذایی اینستاگرامی

شاید برای بعضی‌ها غذا خوردن بسیار مهم باشد و برای برخی دیگر، چه غذایی بخوریم از اهمیت بالایی برخوردار باشد، موضوعی که موجب می‌شود تا بسیاری از مردم، رژیم غذایی خود را براساس این دو موضوع مهم

ابراهیم مهدوی – کارشناس تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : شاید برای بعضی‌ها غذا خوردن بسیار مهم باشد و برای برخی دیگر، چه غذایی بخوریم از اهمیت بالایی برخوردار باشد، موضوعی که موجب می‌شود تا بسیاری از مردم، رژیم غذایی خود را براساس این دو موضوع مهم، برنامه‌ریزی و تدوین کرده و بر اساس آن عمل می‌کنند.

خوراک یا غذای خوردنی، در جوامع متفاوت به صورت خام و دست‌نخورده، تغییر یافته یا نیمه تغییر یافته برای مصرف آماده می‌شود. خوراک می‌تواند منشأ حیوانی یا گیاهی (و یا گاهی معدنی) داشته باشد، و برای رفع نیاز تغذیه یا لذت بردن مصرف شود.

بسیاری از متخصصان معتقدند در کنار توجه به موضوع مهم غذا خوردن، باید به این نکته نیز توجه شود که چه غذایی بخوریم، امری که مستقیماً با سلامت انسان در ارتباط است و می‌تواند مولفه‌ای برای بهتر زیستن و افزایش طول عمر باشد.

 بیشتربخوانید:

رژیم غذایی مونو چیست؟

 

 

اهمیت غذای سالم

غذا ماده‌ای حیاتی است، ماده‌ای آنچنان اساسی که بدون آن موجود زنده قادر به زیستن نخواهد بود. در تقویم جهانی ۱۶ اکتبر هرسال روز جهانی غذا (World Food Day یا (WFD است و وضعیت امنیت غذایی و تغذیه نشان می‌دهد که بیش از ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند، سرفصل‌های  اصلاح الگوی تغذیه، کاهش قند، نمک و چربی است که باید جدی گرفته شود.

یک رژیم سالم و کامل، بر اساس هِرم غذایی تنظیم می‌شود، شاید رژیم غذایی روش خوبی برای بهبود عادت غذایی به نظر برسد، اما اگر این هدف صرفاً به دلیل تناسب‌اندام باشد ممکن است آسیب بزند.

 

سلامتی؛ گرفتار رژیم‌های غذایی نامعتبر فضای مجازی

دستور رژیم‌های متعدد علاوه بر فواید آن، یک روی تاریک نیز دارد به طوریکه مشاهده می‌شود برخی متخصصان رژیم غذایی به دلیل فضای حاکم در جامعه مبنی بر اندام متناسب در مورد کاهش وزن یا به اشتراک‌گذاری تجربه خود در تلاش برای تبلیغ رژیم‌های غذایی هستند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و سلامت بدن موضوع کمرنگ‌تری است و این موضوع در رسانه‌های اجتماعی به شدت شایع شده‌ است.

رژیم غذایی صحیحی که سلامت جسم در آن در اولویت باشد قطعاً پرفایده خواهد بود و در این راستا کاهش مصرف شکر و نمک نیز حائز اهمیت است. با این‌همه گزینه‌ ناسالمی که وجود دارد، اجرای یک برنامه‌ی غذاییِ مغذی و متعادل، شاید غیر ممکن به نظر برسد اما می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به این مهم دست یافت.

گاهی احساس گرسنگی با احساس تشنگی اشتباه گرفته می‌شود چرا که علائم تشنگی و کمبود آب بسیار شبیه علائم گرسنگی است، بنابراین با تشخیص درست این مهم می‌توان از مصرف کالری‌های اضافی خودداری کرد و با نوشیدن آب کافی این فریب مغز را مدیریت کرد.

اگر میزان مصرف کالری شما از میزان سوخت‌وساز بدن کم‌تر باشد و کسانی که به بیماری‌هایی از جمله کم‌کاری تیروئید دچار هستند کاهش وزن در آنها چشمگیر نخواهد بود اما اگر همیشه گرسنه باشید و میزان کالری کمی را نیز مصرف کنید، نیز در کاهش وزن خیلی مؤثر نیست و مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

 بیشتربخوانید:

عادت های صحیح غذایی زمانی که معده‌ خالی است

 

 

 

برای کاهش وزن بدن چه کنیم؟

 تحقیقات اثبات کرده‌اند، افرادی که در طول روز ۴ تا ۵ وعده غذایی می‌خورند بهتر می‌توانند اشتها و وزن خود را کنترل کنند. همچنین افراد استفاده از رژیم‌های متعدد بدون پایه علمی یا داروهایی که در فضای مجازی بدون هیچ سند علمی است پرهیز کنند و بهتر است تحت نظر یک متخصص این کار را انجام دهند تا آسیب کمتری ببینند.

داشتن سبک زندگی سالم شامل ورزش، فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم ضروری است و دانش آموزان هم باید از خوردن غذاهای چرب، فست فود و نمک به شدت خودداری کنند و خانواده‌ها نیز در تغییر ذائقه فرزندان خود بکوشند.

وقتی متخصص توصیه می‌کند که رژیم بگیرید، منظورش پیروی از یک الگوی غذایی سالم است، هدف اول از داشتن یک رژیم سالم، سلامتی است. بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، کبد چرب، پوکی استخوان، چند نوع سرطان، مشکلات گوارشی، بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین، چربی خون، فشارخون و نیز برخی از اختلالات عصبی به خاطر تغذیه ناسالم به وجود می‌آیند. خانواده‌ها باید، یخچال‌ را از غذاهای سالم و مغذی پر کنند، تا در هنگام گرسنگی مواد غذایی سالم و غیر فست فودی در دسترس باشد.

سلامت غذایی در خانواده به اصلاح الگوی مصرف غذا به صورت دسته‌جمعی در خانواده‌ها تأثیر به سزایی دارد. در یک خانه باید تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد شود، مانند قطع کردن نوشابه یا استفاده بیشتر از سبزیجات و ورزش، باید برای سلامتی همه اعضای خانواده ایجاد شود، نه برای برخی از اعضای خانواده بر اساس اندازه و وزن بدن باشد و این موضوعی است که جامعه پزشکی به آن معتقد است.

بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

منبع : زندگی آنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید